Bạn chưa có tài khoản? Hãy Đăng ký
| Số hiệu | 14/2011/TT-BYT |
| Loại văn bản | Thông tư |
| Cơ quan | Bộ Y tế |
| Ngày ban hành | 01/04/2011 |
| Người ký | Trịnh Quân Huấn |
| Ngày hiệu lực | 01/06/2011 |
| Tình trạng | Còn hiệu lực |
| Số hiệu | 14/2011/TT-BYT |
| Loại văn bản | Thông tư |
| Cơ quan | Bộ Y tế |
| Ngày ban hành | 01/04/2011 |
| Người ký | Trịnh Quân Huấn |
| Ngày hiệu lực | 01/06/2011 |
| Tình trạng | Còn hiệu lực |
BỘ Y TẾ | CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM |
Số: 14/2011/TT-BYT | Hà Nội, ngày 01 tháng 4 năm 2011 |
Căn cứ Luật Chất lượng sản phẩm, hàng hóa ngày 21 tháng 11 năm 2007;
Căn cứ Nghị định số 132/2008/NĐ-CP ngày 31 tháng 12 năm 2008 của Chính phủ Quy định chi tiết thi hành một số điều của Luật Chất lượng sản phẩm, hàng hóa;
Căn cứ Nghị định số 188/2007/NĐ-CP ngày 27 tháng 12 năm 2007 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Y tế;
Bộ Y tế hướng dẫn lấy mẫu phục vụ thanh tra, kiểm tra về chất lượng, vệ sinh an toàn thực phẩm như sau:
Điều 1. Phạm vi điều chỉnh và đối tượng áp dụng
1. Thông tư này hướng dẫn nguyên tắc chung về lấy mẫu thực phẩm phục vụ công tác thanh tra, kiểm tra chất lượng, vệ sinh an toàn thực phẩm.
2. Thông tư này áp dụng đối với tổ chức, cá nhân có liên quan đến hoạt động lấy mẫu thực phẩm trong quá trình thanh tra, kiểm tra về chất lượng, vệ sinh an toàn thực phẩm.
Trong Thông tư này, các từ ngữ dưới đây được hiểu như sau:
1. Lấy mẫu thực phẩm là các thao tác kỹ thuật nhằm thu được một lượng thực phẩm nhất định đại diện và đồng nhất phục vụ cho việc phân tích, đánh giá chất lượng, vệ sinh an toàn thực phẩm.
2. Lô sản phẩm thực phẩm là một số lượng xác định của một loại sản phẩm cùng tên, chất lượng, nguyên liệu, thời hạn sử dụng và được sản xuất tại cùng một cơ sở.
3. Mẫu kiểm nghiệm là mẫu chung dùng để kiểm nghiệm, đánh giá các chỉ tiêu tại phòng kiểm nghiệm.
4. Mẫu lưu là mẫu có cùng đặc tính của mẫu kiểm nghiệm và được lưu tại cơ sở kiểm nghiệm, cơ sở được lấy mẫu hoặc cơ sở do trưởng đoàn thanh tra, kiểm tra chỉ định.
Điều 3. Yêu cầu đối với người lấy mẫu
1. Là thành viên của đoàn thanh tra, kiểm tra.
2. Được đào tạo và có chứng chỉ về kỹ thuật lấy mẫu thực phẩm.
3. Phải trực tiếp lấy mẫu tại cơ sở hoặc theo chỉ định của đoàn thanh tra.
4. Phải tiến hành lập Biên bản lấy mẫu, Biên bản bàn giao mẫu và dán tem niêm phong theo mẫu được quy định tại Phụ lục III, Phụ lục IV, Phụ lục V ban hành kèm theo Thông tư này.
Điều 4. Trách nhiệm của người lấy mẫu
1. Phải chuẩn bị đầy đủ thủ tục, dụng cụ, thiết bị lấy mẫu và bảo quản mẫu.
2. Thực hiện đúng các quy trình kỹ thuật đảm bảo tính khách quan, trung thực trong quá trình lấy mẫu, vận chuyển và bàn giao mẫu cho đơn vị kiểm nghiệm.
1. Quá trình lấy mẫu phải được giám sát và ghi chép đầy đủ. Tất cả các dấu hiệu không đồng nhất, hư hỏng của sản phẩm và bao bì bảo quản đều phải ghi chép lại.
2. Sau khi kết thúc quá trình lấy mẫu, mẫu kiểm nghiệm phải được bàn giao ngay cho đơn vị kiểm nghiệm trong thời gian sớm nhất.
Chi phí lấy mẫu được thực hiện theo quy định tại Điều 41 và Điều 58 của Luật Chất lượng sản phẩm, hàng hóa năm 2007 và các quy định khác của pháp luật.
Điều 7. Lượng mẫu được lấy và phương pháp lấy mẫu
1. Đối với từng sản phẩm, lượng mẫu tối thiểu và tối đa được lấy quy định tại Phụ lục I ban hành kèm theo Thông tư này.
2. Phương pháp lấy mẫu đối với các nhóm sản phẩm được quy định tại Phụ lục II ban hành kèm theo Thông tư này.
Điều 8. Điều kiện bảo quản và thời gian lưu mẫu
1. Điều kiện bảo quản trong suốt quá trình lấy mẫu, vận chuyển, bàn giao và lưu mẫu phải phù hợp với các yêu cầu về bảo quản do nhà sản xuất công bố.
2. Căn cứ vào tình hình thực tế, trưởng đoàn thanh tra, kiểm tra quyết định thời gian lưu mẫu đối với mẫu lưu và mẫu kiểm nghiệm.
Thông tư này có hiệu lực từ ngày 01 tháng 6 năm 2011.
Điều 10. Trách nhiệm tổ chức thực hiện
Cục An toàn vệ sinh thực phẩm có trách nhiệm chủ trì, phối hợp với các cơ quan liên quan tổ chức triển khai, thực hiện Thông tư này.
Trong quá trình thực hiện, nếu có khó khăn vướng mắc, đề nghị phản ánh về Bộ Y tế (Cục An toàn vệ sinh thực phẩm) để xem xét, giải quyết./.
Nơi nhận: | KT. BỘ TRƯỞNG |
THE MINISTRY OF HEALTH | THE SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM |
No.: 14/2011/TT-BYT | Ha Noi, April 01, 2011 |
CIRCULAR
GENERAL GUIDANCE ON FOOD SAMPLING TO SERVE THE INSPECTION AND EXAMINATION OF FOOD SAFETY, HYGIENE AND QUALITY
Pursuant to the Law on product and goods quality dated November 21, 2007;
Pursuant to the Decree No.132/2008/ND-CP dated December 31, 2008 of the Government stipulating in detail the implementation of a number of articles of the Law on product and goods quality;
Pursuant to the Decree No.188/2007/ND-CP dated December 27, 2007 of the Government stipulating the functions, duties, powers and organizational structure of the Ministry of Health;
The Ministry of Health makes guidance on sampling to serve the inspection and examination of food safety, hygiene and quality as follows:
Article 1. Scope of adjustment and subjects for application.
1. This Circular makes guidance for the general principles on food sampling to serve the inspection and examination of food safety, hygiene and quality.
2. This Circular is applicable to organizations and individuals related to the activity of food sampling during the inspection and examination of food safety, hygiene and quality.
Article 2. Explanation of terms
In this Circular, the following terms are construed as follows:
1. Food sampling is a technical manipulation in order to obtain a certain food volume that is representative and homogeneous to serve the analysis, assessment of food safety, hygiene and quality
2. Batch of food products is a defined quantity of a type of product of the same name, quality, materials, and shelf life and be produced in the same facility.
3. Sample for testing is a general sample used for testing and assessment of criteria in the laboratory.
4. Retained sample is the one having the same characteristics with the tested sample and retained at the testing facility, the sampling facility or the facility chosen by the head of examination and inspection group;
Article 3. Requirements for the person sampling
1. Being the member of the examination and inspection group;
2. Being trained and having certificate of food sampling technique.
3. Having to take sample directly at the facility or as chosen by the inspection group;
4. Having to make minutes of the sampling, minutes of sample delivery and sealing in the form as prescribed in Annex III, IV and V promulgated together with this Circular.
Article 4. Responsibilities of the sampler
1. Having to prepare all procedures, tools and equipment for sample taking and sample preservation.
2. Properly complying with the technical process to ensure the objectivity, honesty in the process of sampling, sample transportation and delivery for the testing unit.
Article 5. Process of sampling
1. The process of sampling must be supervised and fully recorded. All heterogeneous signs and fault of the product and preservation packaging must be recorded.
2. After completing the process of sampling, the sample must be delivered to the testing unit in a shortest time.
Article 6. Sampling cost
The sampling cost is implemented as prescribed in Article 41 and 58 of the Law on product and goods quality 2007 and other regulations of the law.
Article 7. The volume of sample be taken and sampling method
1. For each product, the minimum and maximum sample volume are taken as prescribed in Annex I promulgated together with this Circular.
2. The sampling method for groups of product prescribed in Annex II promulgated together with this Circular.
Article 8. Preservation conditions and time of sample storage
1. The preservation conditions during the process of taking, transportation, delivery and storage of sample must be consistent with the storage requirements announced by the manufacturer.
2. Based on the actual situation, the head of the examination and inspection group will decide on time of sample storage for the retained sample and tested sample.
Article 9. Effect
This Circular takes effect on June 01, 2011
Article 10. Responsibility for implementation organization
Department of Food Hygiene and Safety is responsible for presiding over and coordinating with the concerned agencies to organize and deploy the implementation of this Circular.
Any problem arising in the course of implementation should be promptly reported to the Ministry of Health (Department of Food Hygiene and Safety) for consideration and settlement.
| PP. MINISTER |
ANNEX I
SAMPLE VOLUME TAKEN FOR TESTING(Promulgated together with the Circular No. 14/2011/TT-BYT dated June 01, 2011, of the Minister of Health)
No. | Product | Minimum sample volume | Maximum sample volume |
1 | Milk and dairy products | 100 g (ml) | 1.5 kg (liter) |
2 | Beverage | 500 ml (g) | 6 liter (kg) |
3 | Cigarettes | 03 (packet) | 05 (packet) |
4 | Tea | 100 g | 1 kg |
5 | Seasoning | 100 g | 1 kg |
6 | Animal oil and fat | 100 g (ml) | 1.5 kg (liter) |
7 | Ice cream and food ice | 150 g | 2.5 kg |
8 | Vegetables and vegetable products | 150 g | 2.5 kg |
9 | Cocoa and chocolate products | 150 g | 1 kg |
10 | Candy | 100 g | 1 kg |
11 | Cake | 100 g | 1 kg |
12 | Cereal and beans | 100 g | 1.5 kg |
13 | Meat and meaty product | 150 g | 1.0 kg |
14 | Aquatic products | 150 g | 1.5 kg |
15 | Eggs and egg products | 150 g | 1.5 kg |
16 | Sugar | 100 g | 1.5 kg |
17 | Honey and honey products | 100 g (ml) | 1.5 kg (liter) |
18 | Food for infants and young children | 150 g (ml) | 1.5 kg (liter) |
19 | Coffee and coffee products | 150 g (ml) | 1.5 kg (liter) |
20 | Oilseeds and oilseed products | 100 g | 1.5 kg |
21 | Functional food | 100 g | 1.5 kg |
Note:
1. The minimum sample volume is the one sufficient for testing a target of product. Depending on the purpose of examination and inspection process, the sample volume taken can be increased or decreased and the type of product not existing in the above section can be taken as decided by the head of examination and inspection group in conformity with requirement of examination and inspection.
2. In case there is not sufficient sample for storage, any changes must be clearly stated in the minutes of the sampling and minutes of sampling delivery.
ANNEX II
SAMPLING METHOD(Promulgated together with the Circular No. 14/2011/TT-BYT dated June 01, 2011 of the Minister of Health)
No. | Product object | Number of standards / regulation / number of guiding documents |
1 | Guidance for setting up the sampling program | TCVN 6663-1: 2002 |
2 | Guidance for sampling in the river and stream | TCVN 6663-6: 2008 |
3 | Guidance for sampling of drinking water and water used for food and beverage processing | TCVN 5995: 1995 |
4 | Guidance for sampling of underground water | TCVN 6000: 1995 |
5 | Guidance for sampling in natural and artificial lake and pond | TCVN 5994: 1995 |
6 | Guidance for sampling of rainwater | TCVN 5997: 1995 |
7 | Beer – Rule of acceptance and sampling method | TCVN 5591: 1991 |
8 | Food products and seasoning. The order of sampling for microbiological analysis | TCVN 4886: 1989 |
9 | Seasoning. Sample taking | TCVN 4889: 1989 ISO 948: 1988 |
10 | Milk and dairy products. Guidance for sample taking. | TCVN 6400: 2010 ISO 707: 2008 |
11 | Milk and dairy products. Sample taking. Testing by exclusion sign. | TCVN 6266: 2007
|
12 | Milk and dairy products. Sample taking. Testing by quantitative sign. | TCVN 6267: 1997 ISO 8197: 1988 |
13 | Meat and meaty products. Sample taking and preparation. Part 1: Sample taking | TCVN 4833-1: 2002 |
14 | Aquatic products. Sample taking and sample preparation | TCVN 5276: 1990 |
15 | Tea. Sample taking | TCVN 5609: 2007 ISO 1839: 1980 |
16 | Green coffee oblique sampling | TCVN 4809: 1989 |
17 | Green coffee. Sample taking | TCVN 5702: 1993 |
18 | Packaged green coffee. Sample taking | TCVN 6539: 1999 ISO 4072: 1998 |
19 | Instant coffee – Sampling method for package with liners | TCVN 6605: 2007 ISO 6670: 2002 |
20 | Cocoa beans | TCVN 7521: 2005 ISO 2292: 1973 |
21 | Canned food | TCVN 4409: 1987 |
22 | Candy | TCVN 4067: 1985 |
23 | Sugar. Sample taking | TCVN 4837: 2009 |
24 | Cereal and beans and grinding products - Sample taking from the block of goods | TCVN 5451: 2008 ISO 13690: 1999 |
25 | Fresh vegetables. Sample taking | TCVN 5102: 1990 ISO 874:1980 |
26 | Animal and vegetable oil. Sample taking | TCVN 2625: 2007 ISO 5555: 2001 |
27 | The recommended sampling method for determining the residue of insecticide consistent with the maximum residue limit (MRL) | TCVN 5139: 2008 |
Note: Based on the actual situation, the head of examination and inspection group can decide on using other equivalent sampling method.
---------------
This document is handled by Dữ Liệu Pháp Luật . Document reference purposes only. Any comments, please send to email: [email protected]
| Số hiệu | 14/2011/TT-BYT |
| Loại văn bản | Thông tư |
| Cơ quan | Bộ Y tế |
| Ngày ban hành | 01/04/2011 |
| Người ký | Trịnh Quân Huấn |
| Ngày hiệu lực | 01/06/2011 |
| Tình trạng | Còn hiệu lực |
Văn bản gốc đang được cập nhật